Barion Pixel

A nyári gyümölcsökről – 2. rész

június 11, 2024

Folytassuk nyári gyümölcsökről szóló cikkünket két igazi nyári rostdús és diétát támogató szupersztárral!

Görögdinnye –Biztos ti is tudjátok, hogy a dinnye majdnem 90 %-a víz, ami a vese működését segíti vizelethajtó hatásával. Ám ezen kívül a bőrödet is szépíti, hiszen igazi hidratáló bomba, sőt a fejfájásodban is segíthet, ha amögött egy enyhe kiszáradás áll.  

A görögdinnye tele van C-, B1-, B3-, és B6-vitaminnal, kalciummal, káliummal, magnéziummal, illetve nagyon magas a rost tartalma is. Magas A-vitamin tartalma a szemek egészségét támogatja.

Nagy mennyiségben található benne likopin, ami fontos szerepet játszik a daganatos betegségek megelőzésében. Rendszeres fogyasztása csökkentheti a mell-, a tüdő-, a prosztata, és a vastagbélrák kialakulásának esélyét. A mag nélküli görögdinnyéknek még az átlagosnál is nagyobb a likopin-tartalma. A likopin a bőrünkre is jó hatással van, némi védelmet nyújthat a káros UV sugarak ellen is. Természetesen nem elegendő védelmet, azaz a fényvédő krémedet soha ne hagyd otthon, ha kültéri programot szervezel a nyárra.

Kálium és magnézium tartalmának köszönhetően csökkenti a vérnyomást.

A béta-kriptoxantinnak köszönhetően a görögdinnye az ízületek védelméről is gondoskodik. Csökkentheti az ízületeket támadó rheumatoid arthritis kialakulásának a veszélyét is.

Az L-citrullin nevű aminosav, melyben a görögdinnye kifejezetten gazdag, ami a vérkeringést, és csökkenti a vérnyomást is. Ez az aminosav segít megelőzni a szívbetegségek kialakulását, és az erek egészségének megőrzésében is fontos szerepük van, hatással van a libidóra, sőt, erekciós problémákon is segíthet.

De éppen magas víztartalmának köszönhetően telít is, azaz diétádba remekül beilleszthető frissítő finomság. Egy nagy darab dinnye önmagában, de akár salátának elkészítve egy főétkezésed kiváltására is alkalmas.  És ne felejtsük, hogy akár a nasidat is kiválthatod vele. Míg egy gombóc fagyival akár 300 kalóriát is bevihetsz, addig ugyanennyi dinnye csak 40 kalóriát tartalmaz. Ráadásul zsír és koleszterin egyáltalán nincsen benne, emésztése pedig kimondottan könnyű, így még a szigorú diétán élő Chron-betegek vagy vastagbélgyulladással élők is fogyaszthatják.

Készíts a forró nyári napokra DotsDiet citromos italport és kockázz bele egy kis görögdinnyét! Az italt elfogyasztva falatozd el a dinnyekockákat is! A hidratáltságoddal biztosan nem lesz így gondod!

Meggy – Habár a meggy a savanykás íze miatt kevésbé közkedvelt, mint a többi, édesebb gyümölcs, viszont jótékony hatásai révén nem tudunk elmenni mellette szó nélkül. Sőt! Jó, ha tudod, hogy a meggy jóval több vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, mint, pl. nagy vetélytársa, a cseresznye.

Kutatások igazolják, hogy az összes élelmiszer közül a meggyben található a legtöbb gyulladást csökkentő hatóanyag. Az anticianinok olyan gyulladást csökkentő molekulák, amelyek mellékhatások nélkül csökkentik a gyulladást a szervezetben.

A meggy szuper B1, B2- és C-vitamin forrás, de magas a kálium, kalcium, magnézium, vas, foszfor és cink tartalma is.

A cseresznyénél jóval több szerves savat tartalmaz, amelyek segítik a méregtelenítést és az emésztést. Az említett szerves savak az erek tisztításában nélkülözhetetlenek, de az anyagcserét, a máj és a veseműködést is élénkítik a méregtelenítő hatásuk révén miközben segítik a vitaminok felszívódását is.

A meggy közel 10-szer annyi A-vitamint tartalmaz, mint a cseresznye, ami az orr nyálkahártyáját tisztítja, a jobb látást segíti, és az immunrendszer működését is támogatja.

Magas káliumtartalma segít a szív működésének szabályozásában, valamint a vércukorszint és a vérnyomás normalizálásában, csökkenti magas vérnyomását. Mondanunk sem kell, hogy így pedig segít megelőzni a szív és érrendszeri betegségek kialakulását. Gazdag antioxidáns tartalma révén megőrzi az erek falának rugalmasságát, növeli a a szívizom erejét és összehúzódó képességét, így támogatja a szív ritmusos működését, csökkenti a szívritmuszavar kialakulásának veszélyét, a szív és érrendszeri betegségek kialakulását.

A meggyben megtalálható az egyik legerősebb természetben fellelhető antioxidáns, a quercetin, aminek szintén vérnyomáscsökkentő hatása van, sőt, a cukorbetegség megelőzésében, a vércukorszint szabályozásában is segítséget nyújthat.

Ha sportolsz, a meggy a barátod lesz, hiszen fogyasztásával az izmok lassabban fáradnak el, és gyorsabban regenerálódnak, segít az izomláz megelőzésében és gyorsabb megszüntetésében, késlelteti az ízületi betegségek kialakulását, csökkenti azok fájdalmas lefolyását.

A meggyben gazdagon megtalálható antocianinok, flavonoidok, fenolok és egyéb elemek gyulladást gátló hatásuk révén védelmet adnak a gyulladásból származó megbetegedésekkel szemben. Gazdag anticianin tartalmának köszönhetően gyulladáscsökkentő és antioxidáns hatása révén a rákos megbetegedések és az Alzheimer-kór ellen is bizonyos fokú védelmet ad.

Nagy mennyiségben megtalálható benne az alvást segítő, szabályozó hormonnak a melatoninnak a természetes anyaga, így még álmatlanság ellen is segítséget nyújthat.

Csempészd be ezt a nagyon hasznos gyümölcsöt az étkezésedbe! Készíts reggelire granolával vagy chia maggal sűrített DotsDiet csokis pudingot shake alapunkból, és szórj a tetejére friss meggyet!

usercart
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram